|
|
|
-
محشر – دوزخ – جنت
دوزخ,جنت,انتقال انسانها از محشر به جنت یا دوزخ
انتقال انسانها از محشر به جنت یا نعوذ بالله به دوزخ چگونه است؟
پاسخ اجمالی
هنگامى که روز قیامت فرا میرسد مردم باید ۰۵ موقف و ایستگاه را طی کنند تا سرانجام به بهشت
یا جهنم برسند. در هر ایستگاه، نیز هزار سال متوقّف میشوند. برخی از این ایستگاهها عبارتاند
از: ۱٫ بیرون آمدن از قبر، ۲٫ سنجش و وزن نمودن اعمال، ۳٫ حسابرسی اعمال، ۴٫ دادن نامه
اعمال، ۰٫ عبور از پُل صراط.
پُل صراط نیز به تعداد واجبات و محرّمات الهی دارای عقبه و گذرگاه است که مهمترین
گذرگاههای آن عبارتاند از: ۱٫ گذرگاه نماز، ۲٫ گذرگاه ولایت، ۳٫ گذرگاه مرصاد، ۴٫ گذرگاه
صله رحم، ۰٫ گذرگاه امانت و... .
هر گاه انسان توانست از تمام گذرگاهها به سلامت عبور کند سرانجامش به بهشت ختم میشود که با
احترام او را به سوی بهشت هدایت میکنند و اگر نتوانست از گذرگاههای صراط به سلامت رد شود
به دوزخ میافتد که با بدترین وضع و در اوج ذلّت و خواری با انداختن زنجیر بر دست و پا و
گردنش او را به زور و جبر روانه جهنم میکنند.
پاسخ تفصیلی
هنگامى که روز قیامت فرا میرسد مردم باید ۰۵ موقف و ایستگاه را طی کنند تا سرانجام به بهشت
یا جهنم برسند. در هر ایستگاه، نیز هزار سال متوقف میشوند.] ۱[ همچنانکه خدای متعال در
۲[ در روزى که مقدارش پنجاه [؛» فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَة « : قرآن کریم میفرماید
هزار سال است.
برای نمونه به برخی از هولناکترین مواقف و ایستگاهها در قیامت اشاره میشود:
۱٫ ] ایستگاه اول؛ بیرون آمدن از قبر] ۳
و اینکه رستاخیز آمدنى است، و شکّى در آن نیست و خداوند « : چنانچه در قرآن کریم میخوانیم
]۴[.» تمام کسانى را که در قبرها هستند زنده میکند
در این ایستگاه، مردم هزار سال با بدن و پای « : در روایتی از امیرالمؤمنین علی)ع(نقل شده است
برهنه با حال تشنگی و گرسنگی حبس و نگهداری میشوند. هر کس به خدا، بهشت، جهنم،
]۰[.» برانگیخته شدن و حساب و قیامت، ایمان داشته باشد از گرسنگی و تنشنگی نجات مییابد
حکایت مردم در روز قیامت، آن هنگامى که در پیشگاه پروردگار « : امام صادق)ع( میفرماید
جهانیان بایستند مانند تیر در ترکش است؛ یعنی در جایى که ایستادهاند جز همان جاى پاى خود،
جاى دیگرى )از شدت ازدحام جمعیّت( ندارد، و نمیتواند از جاى خودش به این سو و آن سو
]۶[.» برود
۲٫ ] ایستگاه دوم؛ سنجیدن و وزن کردن اعمال] ۷
وزن کردن )اعمال، و سنجش ارزش آنها( در آن روز، حقّ است! « : در قرآن کریم آمده است
کسانى که میزانهاى )عمل( آنها سنگین است، همان رستگارانند! و کسانى که میزانهاى )عمل(
آنها سبک است،افرادى هستند که سرمایه وجود خود را، به خاطر ظلم و ستمى که نسبت به آیات
]۸[.» ما میکردند، ازدست دادهاند
۳٫ ] ایستگاه سوم؛ حسابرسی نمودن] ۹
حساب مردم به آنان نزدیک شده، در حالىکه در غفلتاند و « : چنانچه خداوند متعال میفرماید
]۱۵[.» روى گردانند
در روز قیامت، بندهای قدم از قدم برنمیدارد، مگر اینکه از او در « : پیامبر اسلام)ص( میفرماید
مورد چهار چیز میپرسند: ۱٫ از عمر او که در چه چیز صرف کرده است، ۲٫ از جوانی او که در چه
چیز و راهی آنرا پیر و فنا کرده است، ۳٫ از اموال او که از کجا آورده و در چه چیزی خرج
]۱۱[.») نموده است. ۴٫ از محبت اهل بیت)ع
اول چیزی که از بنده به حساب میکشند، نماز است، پس اگر نماز « : همچنین امام باقر)ع( فرمود
]۱۲[.» قبول شد، دیگر اعمال نیک نیز پذیرفته میشود
برای اهل شرک ترازو و میزانی نصب نمیشود آنان را گروه گروه « : امام سجاد میفرماید
]۱۳[.» بیحساب به جهنم میبرند. نصب ترازو و سنجیدن اعمال برای اهل اسلام است
۴٫ ] ایستگاه چهارم؛ نامه اعمال] ۱۴
]۱۰[.» و در آن هنگام که نامههاى اعمال گشوده شود « : خدای متعال در قرآن کریم میفرماید
همچنین بر اساس آیات قرآن؛ انسانها در روز قیامت هنگام گرفتن نامه اعمال به دو دسته تقسیم
میشوند: گروهی که نامه اعمالشان را به دست راستشان میدهند؛ گروه دیگری که نامه اعمالشان
را از پشت سر به دست چپشان میدهند. گروه اول شادمان و دارای حسابرسی آسان و اهل بهشت
] هستند. اما گروه دوم، اهل جهنم میباشند.] ۱۶
۰٫ ] ایستگاه پنجم؛ پل صراط ] ۱۷
صراط، پُلی است که بر روی جهنم کشیده میشود] ۱۸ [ و تمام بندگان خداوند باید از روی آن
و همه شما « : عبور کنند تا اگر بهشتی است، داخل بهشت شود. چنانکه خدای متعال میفرماید
]۱۹[.» )بدون استثنا( وارد جهنم میشوید این امرى است حتمى و قطعى بر پروردگارت
پل صراط دارای عقبات و گذرگاههای بسیاری است که هر عقبه به اسم واجبات و محرّمات الهی
است؛ یعنی به تعداد واجبات و محرّماتی که انسانها مکلّف به انجام و ترک آن شدهاند، عقبه و
] گذرگاه وجود دارد.] ۲۵
بنابراین، اگر در روایات وارده در این باب، تعداد یا نوع ایستگاههای بیان شده با یکدیگر از جهت
عدد یا نام متفاوت بوده دلیل بر تعارض و تضاد روایات نیست، بلکه در هر روایتی برخی از آن
مصادیق، برای نمونه بیان شدهاند. در اینجا به برخی از مهمترین عقبات و گذرگاهها بر روی پل
صراط] ۲۱ [ اشاره میشود:
یک. عقبه ولایت: در این عقبه تمام افراد را نگه میدارند و از ولایت امیرالمؤمنین علی)ع( و
امامان بعد از او سؤال میپرسند، هر کس در دنیا امام خود را بشناسد و از دستوراتش پیروى نماید
از صراط آخرت خواهد گذشت، هر کس او را نشناسد پایش در صراط جهنم خواهد لغزید و میان
] جهنم خواهد افتاد.] ۲۲
به یقین پروردگار تو در کمینگاه « : دو. عقبه مرصاد)کمینگاه(: خداوند متعال میفرماید
]۲۳[.»! )ستمگران( است
مرصاد، گذرگاهى است بر پُل صراط که هیچ بنده ستمگرى از آن نخواهد «: امام صادق)ع( فرمود
۲۴ [ یعنی خدای متعال در این عقبه و گذرگاه، حق هر مظلومی را از ستمگران میگیرد [؛» گذشت
] و از هیچ ستمگری گذشت نخواهد کرد.] ۲۰
در روز قیامت وقتی « : سه. عقبه رحم:] ۲۶ [ امام باقر)ع( به نقل از رسول اکرم)ص( میفرماید
جهنم را آوردند پُل صراط را بر روی آن میگذارند که خودش دارای سه پُل است بر روی یک پُل،
امانت و صله رحم میباشد و بر پُل دوم، نماز، بر پُل سوم، عدالت پروردگار عالمیان است. پس
مردم را تکلیف میکنند که بر صراط عبور کنند. در عقبه صله رحم و امانت، ایشان را نگه میدارند
اگر قطع رحم و یا خیانت در اموال مردم کرده باشند از این عقبه نمیگذرند تا از عهده آن بر آیند
در غیر این صورت به جهنم میافتند. اگر از این عقبه نجات پیدا کنند در عقبه نماز، ایشان را نگه
دارند، اگر از این عقبه نجات یافتند باید در عقبه عدالت الهی برای پاسخگویی به حق بندگان نگه
داشته شوند، اگر از این عقبه هم به سلامت عبور کردند نجات پیدا میکنند و خدا را حمد و ستایش
]۲۷[.» مینمایند
خداوند به شما فرمان میدهد که « : چهار. عقبه امانت:] ۲۸ [ چنانچه در قرآن کریم میخوانیم
امانتها رابه صاحبانش بدهید! و هنگامى که میان مردم داورى میکنید، به عدالت داورى کنید!
۲۹ [ در روایتی که امام [.» خداوند، اندرزهاى خوبى به شما میدهد! خداوند، شنوا و بینا است
باقر)ع( از پیامبر)ص( نقل فرمود و در بالا به آن اشاره شد؛ یکی از عقبات بر روی پل صراط، عقبه
امانت معرّفی شده است.
اولین چیزی که از انسان در روز قیامت پرسیده « : پنج. عقبه نماز:] ۳۵ [ امام صادق)ع(فرمود
]۳۱[.» میشود و مورد حسابرسی قرار میگیرد نماز است
پس از طی نمودن ایستگاهها و گذرگاههای یاد شده؛ سرانجام انسان، به جهنّم یا بهشت ختم
میشود، و نامه اعمال هر دو گروه به دست آنها داده میشود، اهل تقوا و پرهیزگاران، گروه گروه
به تناسب کارهای نیک خود در دنیا و پیروی از پیامبران الهی خویش، با احترام و تکریم از سوی
فرشتگان خداوند از درهای هشتگانه بهشت که از قبل بر روی آنان گشوده شده بود و انتظار
ورود آنان را میکشید وارد بهشت میشوند و فرشتگان از آنان استقبال نموده، سلام میکنند و
] میگویند: شما پاکیزه شدید داخل بهشت شوید و تا ابد در آن بمانید.] ۳۲
اما اهل دوزخ چون مایل به رفتن به سوی دوزخ نیستند فرشتگان عذاب به زور و زجر، بر گردن و
دست و پایشان غل و زنجیر انداخته] ۳۳ [ و با تازیانههاى آتشین آنها را دسته دسته به مقتضای راه
و روش و چگونگی گناهانشان در دنیا؛ مانند کفر، شرک، انکار ضروریات دین و… از هر کدام از
درهای هفتگانه جهنم وارد جهنم میکنند.] ۳۴ [ نگهبانان جهنم آنان را مسخره میکنند و
میگویند آیا برای شما پیامبری فرستاده نشده بود که شما را از چنین روزی بترساند و آگاه نماید؟
آنان در جواب میگویند چرا فرستاده شده بود. آنگاه به آنان گفته میشود داخل جهنم شوید که
بد جایگاه و منزلگاهی برای شما خواهد بود.
[۱]. ، کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج ۸
ص ۱۴۳ ، دارالکتب الإسلامیة، تهران،چاپ چهارم، ۱۴۵۷ ق.
[۲]. معارج، ۴٫
[۳]. ۸۰ ، انتشارات انصاری، تهران، چاپ هشتم، – قمی، شیخ عباس، منازل الآخره، ص ۸۳
۱۳۹۵ ش .
[۴]. حج، ۷٫
[۰]. مجلسى، محمد باقر، بحارالأنوار، ج ۷، ص ۱۱۱ ، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم،
۱۴۵۳ ق .
[۶]. الکافی، ج ۸، ص ۱۴۳٫
[۷]. منازل الآخره، ص ۹۳٫
[۸]. ۹٫ – اعراف، ۸
[۹]. ۱۱۸٫ – منازل الآخره، ص ۱۱۷
[۱۵]. انبیاء، ۱٫
[۱۱]. شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج ۱، ص ۲۰۳ ، دفتر انتشارات
اسلامی، قم، چاپ اول، ۱۳۶۲ ش .
[۱۲]. الکافی، ج ۳، ص ۲۶۸٫
[۱۳]. بحارالأنوار، ج ۷، ص ۲۰۵٫
[۱۴]. ۱۲۸٫ – منازل الآخرة، ص ۱۲۰
[۱۰]. تکویر، ۱۵٫
[۱۶]. ۱۲٫ – ر.ک: انشقاق، ۷
[۱۷]. ۱۳۲٫ – منازل الآخرة، ص ۱۳۱
[۱۸]. سؤال ۳۶۷٫ ،» پل صراط در قرآن « ر.ک: نمایه
[۱۹]. مریم، ۷۱٫
[۲۵]. ۷۲ ، المؤتمر العالمی للشیخ المفید، قم، چاپ دوم، – شیخ صدوق، الاعتقادات، ص ۷۱
۱۴۱۴ ق .
[۲۱]. سؤال ۲۰۰۲۴٫ ،» ایستگاههای هفتگانه پل صراط « ر.ک: نمایه
[۲۲]. همان، ص ۷۲٫
[۲۳]. فجر، ۱۴٫
[۲۴]. بحارالأنوار، ج ۸، ص ۶۴٫
[۲۰]. الاعتقادات، ص ۷۲٫
[۲۶].همان .
[۲۷]. بحارالأنوار، ج ۸، ص ۶۰٫
[۲۸]. الاعتقادات، ص ۷۲٫
[۲۹]. نساء، ۰۸٫
[۳۵]. الاعتقادات، ص ۷۲٫
[۳۱]. الکافی، ج ۳، ص ۲۶۸٫
[۳۲]. ، طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمدجواد، ج ۸
۷۹۶ ، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، ۱۳۷۲ ش؛ طیب، سیدعبدالحسین، – ص ۷۹۰
اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۱ ، ص ۳۴۷ ، انتشارات اسلام، تهران، چاپ دوم، ۱۳۷۸ ش .
[۳۳]. در آن هنگام که غل و زنجیرها بر ؛» إِذِ الْأَغْلالُ فی أَعْناقِهِمْ وَ السَّلاسِلُ یسْحَبُونَ « : غافر، ۷۱
گردن آنان قرار گرفته و آنها را مىکشند .
[۳۴]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۷۹۰ ؛ اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج ۱۱ ، ص
۳۴۰٫ _ ۳۴۴
[۳۰]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج ۸، ص ۷۹۰٫
:: برچسبها:
محشر ,
قیامت ,
دوزخ ,
جنت ,
بهشت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : ALI
تاریخ : جمعه 20 تير 1393
|
|
|
|
|
|
|